Baglår, overbelastning

Der kan være tale om en overbelastningsskade, hvis de smerter du oplever i baglåret ikke er opstået pludseligt, men er kommet over længere tid. Du har muligvis fået advarsler, eller har oplevet signaler i form af forbigående smerter, men du har ”overhørt” dem, og nu generer de så meget, at de forstyrrer din dagligdag.

”Overbelastningsskade” betyder således, at man gennem længere tid har haft smerter i baglåret uden, at man kender årsagen.

Symptomerne vil variere alt efter årsagen.

Populært kaldes smerter ned bag i et ben ofte for ”iskias”, du kan læse mere om iskiasmerter i baglåret her.

Har du smerter i baglåret – altså smerter over knæet, vil du opleve varierende smerter, normalt af en dyb, borende karakter, i lænd, baller og baglår. De optræder sjældent under knæet. Ved sådanne smerter i baglåret er der ikke tale om et egentligt tryk på iskiasnerven. Smerterne skyldes ofte ledproblemer i lænd, bækken, hofte og knæ eller henviste smerter fra muskler i sæderegionen.

Dog vil man typisk se, at symptomerne forværres, når det led, der er årsag til smerten, belastes i særlig grad. Altså vil løb og gang forværre symptomerne i knæ og hofte, mens mere ryg- og bækkenbelastende aktiviteter vil forværre smerter fra ryggen.

Stammer smerterne i baglåret fra lænden vil du normalt også have smerter i lænden, læs mere her. Endelig kan smerterne i baglåret stamme fra bruskskiverne mellem ryghvirvlerne, så er der tale om diskusprolaps.

Årsager

Overbelastningsskader i baglåret kan have mange årsager. De kan stamme fra muskler og led i lænderyg, bækken, hofter, knæ og fødder, der ikke fungerer som de skal, og det giver en uhensigtsmæssig belastning på baglåret. Med tiden kan det give forandringer i selve musklen da det udvikler en stivhed i musklen. Det kan også medføre forandringer i musklerne, der hvor de hæfter på knoglerne – eller det kan give en irriteret slimsæk.

Triggerpunkter (”muskelknuder”) i sædepartiet kan også få smerter til at stråle ned i baglåret.

Det kan du læse mere om i artiklen Baglår, iskiassmerter.

Overbelastningsskader kan også være udtryk for en irritation eller i meget sjældnere tilfælde et egentligt pres på iskiasnerven lokalt i ballemuskulaturen eller i ryggen. Det kan du læse om i artiklen denne artikel.

Hvordan stilles diagnosen?

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de er vedvarende og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt gør, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor. Efter at have fortalt din sygehistorie, vil du blive grundigt undersøgt, og der vil blive stillet en diagnose.

På baggrund af diagnosen vil kiropraktoren fortælle dig, hvad du kan forvente, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan eller skal iværksættes for, at du kan blive af med smerterne hurtigst muligt, og forebygge at de kommer tilbage

Målet for undersøgelsen er at finde den eller de udløsende årsager til smerten.

Behandling

Alt efter resultatet af undersøgelsen, samt diagnosen, sættes en behandling i værk. Behandlingen vil selvfølgelig afhænge meget af, hvad det bagvedliggende problem præcist er.

Der kan benyttes manipulations- og mobiliserende behandling til lænd, bækken, hofte eller knæ, men også forskellige bløddels- eller muskelteknikker kan benyttes i sæde og baglår.

Genoptræning har meget stor betydning ved denne type skader, som supplement til den manuelle behandling. I nogle få tilfælde kan der, i samarbejde med egen læge, blive tale om at lægge en såkaldt ”blokade”, (som er en indsprøjtning at steroid hos lægen). Det fjerner ikke årsagen, men kan medvirke til at lindre i behandlingsforløbet.

Andre elementer i en behandlingsplan kan være aflastning samt råd og vejledning.

Hvad kan du selv gøre?

Førstehjælpen ved en overbelastningsskade er is eventuelt i kombinationen RICE – det mindsker hævelsen og dermed smerten.

Som ved alle andre symptomer bør du stoppe op og overveje, hvad der skabte smerten, og hvad du i givet fald kan gøre for at undgå fortsat irritation. Du skal tage hensyn til skaden, undlade at gøre de bevægelser, der gør ondt, og eventuelt holde en pause i træningen af den skadede del, mens resten af kroppen fortsat kan trænes eller motioneres.

Efter pausen indledes genoptræning. Strækøvelser af sæde, baglår og læg kan forsøges, men generelt er symptomer af denne slags så problematiske, at det bedste du selv kan gøre, er at opsøge hjælp til undersøgelse og behandling.

Hvordan er fremtidsudsigterne?

De fleste, der får smerter i baglåret, oplever en markant bedring inden for de første uger, men det er ikke usædvanligt at have lettere gener gennem nogle måneder.

Alarmkassen

Kontakt din læge eller kiropraktor, hvis:

• Smerterne er så voldsomme, at du ikke kan bevæge dig.

• Smerterne forhindrer almindelig aktivitet i mere end et par dage.

• Hvis du har besvær med at holde på vand eller afføring opsøges læge/skadestue øjeblikkeligt