Forårssol og havearbejde – pas godt på ryggen!  Når fuglene begynder at kvidre og solen for alvor får magt, mærker de fleste af os, at vi får mere energi og også lyst til at bruge den! Vi bliver forårskåde!  Haven er et oplagt sted at bruge noget af energien, den ser sørgelig ud efter vinteren, og den ligefrem kalder på en kærlig hånd.
Forårssol og havearbejde – pas godt på ryggen! Når fuglene begynder at kvidre og solen for alvor får magt, mærker de fleste af os, at vi får mere energi og også lyst til at bruge den! Vi bliver forårskåde! Haven er et oplagt sted at bruge noget af energien, den ser sørgelig ud efter vinteren, og den ligefrem kalder på en kærlig hånd.

Forårssol og havearbejde – pas godt på ryggen!


Du ”slår mange fluer med et smæk” ved havearbejde:

  • det kan ses, at der bliver gjort noget
  • du får en masse frisk luft
  • det er god motion

Det gælder blot om at undgå de gener som det uvante, ofte hårde, havearbejde kan medføre. Ikke mindst når det gælder de gener, der kan ramme din ryg!



Varm op – og lyt til kroppen

Havearbejde kan sammenlignes med træning. Ofte træner man for hårdt og for længe de første par gange, fordi man er så ivrig.

Sørg for at starte langsomt så ryggen og resten af kroppen får mulighed for at varme op til den kommende belastning.

Gå lidt rundt i haven, i almindelig gang, mens du planlægger, hvad der skal gøres. Når du så tager fat, skal du bruge kroppen som den er skabt til at blive brugt, nemlig ved at variere dine arbejdsstillinger med jævne mellemrum.




Variation og pauser

Undgå at gentage den samme bevægelse time efter time. Når du luger, så skift mellem at sidde på hug og ligge på knæ. Når du klipper hæk, så hold en pause, hvor du laver noget andet i haven eller du kan gå rundt og nyde det du har lavet, mens du drikker en kop te eller kaffe.



God motion og nydelse

Det er god motion for kroppen at gå i haven. Det styrker musklerne i hele kroppen, inklusiv de muskler, der omgiver selve rygraden, og det forbedrer også konditionen.

Et andet vigtigt element som vi moderne travle mennesker ”glemmer”, fordi vi ”ikke har tid til det”, er pausen med tid til eftertanke. Som det frø vi sår i haven, har vi også brug for næring til at ”spire og gro” – og det kan en velfortjent pause i haven bruges til. Det kan du læse mere om i boksen ”Pausen – en næring til krop og sjæl”.



Behold tøjet på

Musklerne sættes på en alvorlig prøve, når du godt varm og svedig smider overtøjet, og den bare ryg titter frem, og du skiftevis arbejder i sol og skygge.

En tynd undertrøje i uld er godt at have på inderst inde, og en sweater om livet kan også forebygge, at ryggen bliver kold.

Musklerne bliver stive af kulde, og så skal der ikke så meget til, før man får lavet en forkert bevægelse.

Det er en rigtig god idé at lave nogle øvelser, når du kommer ind efter en dag i haven, de kan hjælpe dig med at undgå, at den uvante belastning af ryggen sætter sig som et problem. Se øvelserne i infoboksen ”Øvelser efter en dag i haven”.



Av min ryg …

Det er utroligt, hvad en rygrad kan bære, så længe den holdes så lige og så oprejst som muligt, men hvis den bukkes akavet, kan det altså resultere i ondt i ryggen. Det er næsten altid i den nederste del af ryggen – lænden – at problemet opstår. Når rygradens lændeknogler har nået yderstillingen, og du fortsætter med at løfte eller strække dig, så kommer straffen.

Det er virkelig vigtigt at være beredt og tænke på din ryg. Husk de gode råd – også sidst på dagen, når du er ved at være træt.

Du kan læse mere i boksen ” Når skaden alligevel sker”.




Kom is på skaden

Hvis du alligevel er så uheldig, at du får ondt i ryggen, når du kommer ind fra havearbejdet eller hvis du vågner med ondt i lænden, så er den akutte behandling, at du skal lægge is på. Du kan læse i infoboksen, "Brug af is ved akutte eller nyligt opståede skader", hvordan du skal bruge isen for at opnå det bedste resultat.

Hvis rygsmerterne fortsætter mere end nogle dage kan det blive nødvendigt at få ryggen undersøgt, så man kan få nogle lidt mere individuelle råd og eventuelt behandling for at blive smertefri og funktionsdygtig igen.

Det er en god idé at lave nogle generelle øvelser hvis du mærker ømhed eller føler dig lidt spændt i ryggen. Se infoboksen ”Gode øvelser, der forebygger ondt i ryggen”.