Der er hjælp og gode råd at hente, hvis dit barn lider af nakke- eller rygproblemer og den gode nyhed er, at børn i langt de fleste tilfælde reagerer meget hurtigt på behandling. Derfor kan et tjek i tide betyde meget for barnets fremtid.
Der er hjælp og gode råd at hente, hvis dit barn lider af nakke- eller rygproblemer og den gode nyhed er, at børn i langt de fleste tilfælde reagerer meget hurtigt på behandling. Derfor kan et tjek i tide betyde meget for barnets fremtid.

Pas godt på dit barns ryg - det betaler sig

Mange forældre bliver overraskede, hvis deres barn klager over nakke- eller rygproblemer. Derfor kan deres første tanke ofte være at slå det hen eller overhøre det, i stedet for at få undersøgt hvad det er, der er galt.

Men der er råd og hjælp at hente, hvis dit barn lider af nakke- eller rygproblemer og heldigvis reagerer børn i langt de fleste tilfælde meget hurtigt på eventuel behandling. Derfor kan et tjek i tide betyde meget for barnets fremtid.

Udover at afhjælpe led- og muskelsmerter kan behandlingen også ind i mellem have en positiv effekt på børn, der har problemer med koncentrationen eller lider af hovedpine.

 

 

Raske rygge gir aktive børn



Lyt til dit barn

Børn og teenagere kan få ondt i hovedet, nakken eller ryggen af mange grunde. De kan have været ude for et lille uheld, være faldet, have siddet uhensigtsmæssigt i skolen eller foran computeren. Måske bevæger barnet eller den unge sig for lidt eller har ligefrem en bygningsfejl i bevægeapparatet. Meget tyder nemlig på, at børn og unge lider af den samme type rygproblemer som voksne.

Uanset hvad det er barnet klager over, er det vigtigt, at du lytter, når barnet siger, det har ondt. Følg forløbet over nogle dage. Hvis smerterne varer ved, så tag barnet med til kiropraktoren og få lavet en grundig undersøgelse, der kan afdække om det er en tilstand, der blot skal have tid til at gå i sig selv igen eller om der er behov for specielle råd, vejledning, træning eller behandling for at barnets ryg eller nakke kan blive helt i orden igen – både på kort og lang sigt.



Alle kan få ondt

Blandt danske børn på 12 år har kun ca. 10 % oplevet at have ondt i ryggen, men blandt danske 18-20-årige har hele 60 % haft et betydeligt anfald af rygsmerter. Der sker altså noget i de sidste teenageår, som man ikke kan forklare med slidsomt eller stillesiddende arbejde. Tidligere har man antaget at rygsmerter typisk opstod, når man var blevet voksen, men nu ved man at rygsmerter kan komme langt tidligere.



Udsæt ikke behandling

Nyere undersøgelser viser også, at børn og unge med ondt i lænden har en øget risiko for at få lændesmerter senere i livet. Det gælder uanset hvilken alder barnet har, når rygproblemerne opstår. Resultaterne peger samtidig på, at man ikke skal udsætte behandling og forebyggelse. Derfor bør du altid lytte til barnet eller den unge, når det klager over smerter og søge hjælp, hvis problemet fortsætter.



Børn har brug for motion - og omgivelserne kan motivere til at bevæge sig, som her på en skole hvor man har lagt nogle balancebolde ud på gulvet.

 

Motivér dit barn

Det kan være ganske små ting, der skal til for at undgå, at barnet får problemer i ryg eller nakke. Først og fremmest er det vigtigt, at børn og unge er aktive og har et naturligt forhold til deres krop.

Der er desværre en tendens til, at mange børn bevæger sig alt for lidt i hverdagen. Sundhedsstyrelsens retningslinjer opfordrer til, at børn bevæger sig mindst en time om dagen, og mindst to gange om ugen skal de bevæge sig så intensivt, at de får pulsen op og sved på panden. Og gerne mere.

Børn der træner meget og dyrker sport på eliteniveau kan også få ondt i ryggen eller andre steder i kroppen. Men her skal man altid veje for og imod, og det er klart, at gevinsten ved at bevæge sig er så stor, at der alt i alt er flere plusser end minusser ved det – men man skal selvfølgelig holde øje med sit barn og lade fornuften råde. Hvis du er i tvivl kan du altid hente råd og vejledning hos din kiropraktor.

Sørg for at motivere dit barn til at bevæge sig i hverdagen. Børn har brug for motion for at øge og vedligeholde styrke og smidighed i rygsøjlen og resten af kroppens led og muskler.