Hvert år kaster haveejerne sig ud i havearbejdet med fuld kraft og ofte megen lidt omtanke. Rigtig mange oplever desværre kraftige rygsmerter som den uheldige eftervirkning af denne iver. Det betyder, at kiropraktorerne hvert år, når havesæsonen begynder, får ekstra travlt. Og, selvom kiropraktoren selvfølgelig gerne hjælper, så er førstehjælpen faktisk at videregive nogle gode råd til, hvordan du undgår de kedelige smerter – dem får du her…
Hvert år kaster haveejerne sig ud i havearbejdet med fuld kraft og ofte megen lidt omtanke. Rigtig mange oplever desværre kraftige rygsmerter som den uheldige eftervirkning af denne iver. Det betyder, at kiropraktorerne hvert år, når havesæsonen begynder, får ekstra travlt. Og, selvom kiropraktoren selvfølgelig gerne hjælper, så er førstehjælpen faktisk at videregive nogle gode råd til, hvordan du undgår de kedelige smerter – dem får du her…

Ryg og havearbejde – en farlig cocktail eller sund motion?

Reelt findes der ingen forskning i ryg- og nakkesmerter i forbindelse med havearbejde og i hvad man kan gøre, for at undgå de kedelige følger. Men, der findes forskning om idræt og idrætsskader og om hvordan, man undgår skader. Langt hen ad vejen kan denne forskning overføres til den situation man udsætter sig selv for med havearbejdet. Havearbejde forudsætter til tider komplicerede bevægelser der involverer ryg, skuldre, ben, nakke osv. Det kræver stor kraft og god styring af kroppen at udføre arbejdet, og dét gør det sammenligneligt med sportsudøvelse.

 

Fra idrætsforskning til have-tips

Fra forskningen i idræt og idrætsskader ved man, at opvarmning virker forebyggende for skader på led, muskler og sener.

Derfor er det et godt råd at starte langsomt i haven, så ryggen og resten af kroppen får mulighed for at varme op til den kommende belastning.
Havearbejde er tit hårdt slid, og det mærker man især i foråret, hvor de fleste ikke har været i haven længe. Samtidig laver du mange bevægelser, som kroppen ikke er vant til. Og ofte laver du samme bevægelse over længere tid, for eksempel klipper du hæk i to timer eller graver dine bede i samme stilling i flere timer i træk.

Det gode råd er, at du skal udføre havearbejdet med omtanke og stoppe i tide. Gør du det, kan det være god motion!

 

Pludselig uvant arbejde kan forårsage skaderne

Årsagerne til hold i nakke og ryg eller overbelastning af skuldre kan forårsages af det uvante arbejde. Hvis man hele året igennem udførte havearbejde ja, så kunne de typiske følgeskader af havearbejdet måske undgås. Men det er der ikke så mange der gør! Det er derfor ekstra vigtigt, at vi tænker over vores bevægelser, når vi kaster os ud i de uvante bevægelser.

Tænk over, hvordan du tager fat i trillebøren og hvordan du luger dine bede. Ret dig hyppigt op, hvis du arbejder fremoverbøjet, og udfør evt. de bagoverbøjninger undervejs som er vist i øvelsesprogrammet
(øvelse 5).

Løft rigtigt med bøjede ben og ret ryg

Løft rigtigt med bøjede ben og ret ryg.

De pludselige smerter kan opstå ved en banal bevægelse, der behøver ikke at være tale om noget tungt! Brug benene og bøj dem og ikke ryggen. Brug også benene til at dreje kroppen, når du skal løfte, så du ikke kun drejer ryggen.

 

Undgå kulde og træk

Man ved også fra forskningen, at kuldepåvirkning og træk afkøler musklerne og gør dem stive og, at der er en vis sammenhæng mellem det at have været udsat for træk/kulde og hold i nakken.

Ved arbejdet i haven udsætter du dig ofte for kuldepåvirkning eller træk. Hvis du tager forbehold for det, så minimerer du risikoen for det akutte hold i nakken eller ryggen! Sørg for at isolere dine muskler mod kulde og træk, ved at have noget varmt tøj på, både omkring nakken, men også på stykket over ryggen, hvor bukser og bluse ofte skiller. Pas desuden på med at tage for meget tøj af, når du begynder at få varmen.

 

Hvis skaden alligevel sker…

Hvis du alligevel er så uheldig, at du får ondt, i forbindelse med havearbejdet, er den akutte behandling, at du skal lægge is på. Se i boksen til højre, hvordan du skal bruge isen for at opnå det bedste resultat.

Hvis smerterne fortsætter mere end nogle dage kan det blive nødvendigt at blive undersøgt og finde ud af hvilken skade der er sket. Samtidig kan du få nogle lidt mere individuelle råd og eventuelt behandling for at blive smertefri og funktionsdygtig igen.

Det er en god idé at lave nogle generelle øvelser hvis du mærker ømhed eller føler dig lidt spændt i ryggen. Det kan du bruge øvelserne i programmet nedenfor til!

 

ØVELSER

Her får du øvelser, der kan bruges som opvarmning og i pauserne.
Det er alle sammen øvelser, som du kan lave hvor som helst, og når som helst.

 

 

Exercise Organizer