Nakkesmerter påvirker omkring 20 % af personer over 65 år hver måned. Nakkesmerter påvirker den generelle sundhed, livskvalitet, og uafhængighed i det hurtigst voksende segment af befolkningen.
Nakkesmerter påvirker omkring 20 % af personer over 65 år hver måned. Nakkesmerter påvirker den generelle sundhed, livskvalitet, og uafhængighed i det hurtigst voksende segment af befolkningen.

Slip for nakkesmerter – gør noget ved dem

Ny forskning har vist, at omkring hver 5. over 65 år døjer med nakkesmerter. Men heldigvis kan du slippe af med dem – eller mindske dem dramatisk.

Du kan udføre disse enkle øvelser og supplere med kiropraktorbehandlinger.

Tre enkle og effektive øvelser

Her er tre helt enkle øvelser. De er afprøvet i forskningsstudiet, som viser, at kombinationen af træning og kiropraktisk behandling formindsker ældres nakkesmerter markant. Din kiropraktor kan rådgive dig om hvilke øvelser du ellers skal lave, for at komme dine nakkesmerter til livs. Du får nemlig det bedste resultat, hvis du både laver stræk (som øvelserne nedenfor), samt nogle balanceøvelser og øvelser for hele kroppen. Lav øvelserne hver anden dag.

Hovedstræk

1. Sid i en stol med ryggen støttet af ryglænet.
2. Bevæg langsomt hovedet bagud, så langt som du kan.
3. Hovedet må ikke bøje forover eller bagover.
4. Gentag strækket 6-8 gange.




Bryststræk

1. Sid i en stol, med hænderne strakt let væk i en skrå vinkel bagud fra kroppen.
2. Stræk nakken (som i øvelsen ovenfor).
3. Pres skulderbladene sammen.
4. Gentag 6-8 gange, og husk: nakken skal hele tiden være strakt.




Kat/Kamel

1. Sid i en stol med hænderne på knæene.
2. Træk nu skuldrene frem, så din ryg former et stort ’C’.
3. Træk derefter langsomt skuldrene tilbage, skub dit bryst og navlen ud, så du danner en bue fremad som et omvendt C.
4. Lav 6-8 gentagelser uden pause i mellem. Fokuser på bevægesen i øvelsen og hvordan din rygsøjle bevæger sig fra kat (svaj) til kamel (buen).